Werf Koningspoort gered - voorlopig dan

20 december 2017

Scheepswerf Koningspoort blijft open. Dat is goed nieuws voor de eigenaren van historische schepen die hier hellingen. En voor de stad Rotterdam, die haar icoon aan de Oude Haven behoudt. Maar voor hoelang nog?

Op noodstroom

Het Maritiem Museum Rotterdam gaf dit voorjaar aan van de werf af te willen. Een betreurenswaardig besluit met een ongelukkige timing: juist nu moeten veel schepen voor inspectie het water uit vanwege nieuwe regelgeving (CvO/CBB). Een groepje lokale scheepsbewoners en -restauratoren sprong in de bres en richtte een stichting op die de werf voorlopig draaiend houdt. Niko Hoogstad is een van de bestuursleden.

Zonder werf geen museumhaven

Niko zet zich graag in voor de Koningspoort. Mede dankzij de werf kon Rotterdam uitgroeien tot de grootste museumhaven van het land. Schepen uit heel Nederland komen hierheen voor restauratie. Hier zijn de faciliteiten en hier is de kennis, met gespecialiseerde vakmensen in en rond de haven. De helling is ook bij uitstek de plek waar het publiek varend erfgoed kan zien. Niet statisch zoals in een museum, maar op een werkende werf waar geklonken en gesmeed wordt. De scheepswerf, de ambachten en de schepen vormen een samenhang en kunnen niet zonder elkaar bestaan. Daarom moeten we de Koningspoort koesteren en bewaren.

Schouders eronder

Komend jaar moet er een plan komen voor een levensvatbare toekomst. De eerste stap is al gezet door het aanbod beter aan te laten sluiten op de vraag. Voorheen was de formule puur doe-het-zelf, nu kan de eigenaar het afspuiten en coaten ook laten doen. De Koningspoort is uniek: scheepshelling en openluchtmuseum, maar ook leer- en werkplek, ontmoetingsplek en beeldbepaler van de Oude Haven. Genoeg potentie, nu nog al deze eindjes samensmeden in een doortimmerd plan. De stichting nodigt nadrukkelijk iedereen met goede ideeën uit om mee te denken.

Kijk voor meer informatie op www.koningspoort.nl

 

scheepshelling


Elk schip moet periodiek de helling op voor inspectie en een verse laag verf

 

ambacht


Waardevolle kennis en bijzondere ambachten mogen niet verloren gaan

Schip met vloerverwarming

16 december 2016

Hoogstad installeert vloerverwarming in de badkamer van een woonschip. Ook de rest van de woning in deze spits zal worden voorzien van vloerverwarming.

Systeem naar keuze

In de badkamer passen we een natbouwsysteem toe, zodat de vloer kan worden betegeld. In de andere ruimtes komt een droogbouwsysteem dat verwijderd kan worden voor onderhoud aan het vlak. Vloerverwarming is ideaal in een spits, maar ook voor kleinere schepen een reële optie. Er zijn systemen met een zeer lage opbouwhoogte, al vanaf 15 mm. Hoogstad installeert vloerverwarmingssystemen van verschillende leveranciers, onder andere Technea en Magnum. Op basis van de specifieke wensen en situatie kiezen we het meest passende systeem.

Minder energie, meer comfort

Eerder installeerde Hoogstad al wandverwarming aan boord van schepen. Net als vloerverwarming is wandverwarming lagetemperatuurverwarming (LTV). Het is energiezuiniger en geeft een prettigere warmte dan radiatoren. Ook bespaart het ruimte en veroorzaakt het minder rondzwevend stof. Voor alle typen vloer- en wandverwarmingen kunnen wij adviseren, de nodige berekeningen maken en de installatie verzorgen.

 

vloerverwarming


Afsmeren van natbouw vloerverwarming

 

warmtewand


Inkijkje in een warmtewand

Timmerdrukte op spits, klipper en tjalk

28 maart 2016

Hoogstad verbouwt drie historische vrachtschepen tot woonschip: een spits, een klipper en een paviljoentjalk. Ieder schip krijgt een interieur naar wens, met alles wat nodig is voor prettig wonen of fijn vakantie vieren. Dat belooft veel timmerdrukte komende maanden: alle hens aan dek!

Riant waterwonen

Een spits van 39 meter biedt alle mogelijkheden voor een ruime waterwoning die van alle gemakken is voorzien. De isolatiewaarde wordt vergelijkbaar met een modern huis voor veel comfort en lage stookkosten. De eigenaar wil een strak interieur, een combinatie van loft en scheeps. Aan ons de taak om het lege, kale ruim om te toveren tot zijn gedroomde woning.

Varende gezinswoning

De klipper moet meerdere wensen verenigen: historisch uiterlijk, gezinswoning en zeilend pleziervaartuig. Het ijzerwerk is klaar, dus onze timmermannen kunnen aan de slag. In de roef komt de keuken, die in verbinding staat met de woonkamer in het achterruim. Het voorruim biedt plaats aan de badkamer, het toilet en twee knusse slaapkamers.

Zeilen en genieten

De paviljoentjalk wordt een vakantiescheepje, dus hier mag het wat meer basic. De eigenaren willen een warme sfeer met veel massief grenenhout, in 'bruine vloot'-stijl. De uitdaging is om de beperkte ruimte optimaal te benutten en de zeegrijke rompvorm zichtbaar te houden in de betimmering.

 

spits


Zorgvuldig isoleren van de spits

 

paviljoentjalk


Grenen deeltjes volgen de tjalkromp

Brugwachtershuisje Spanjaardsbrug krijgt opknapbeurt

31 augustus 2015

Het brugwachtershuisje bij de Spanjaardsbrug in Rotterdam krijgt een grondige opknapbeurt. Het gebouwtje aan de Oude Haven is aangetast door houtrot en delen van de constructie en bekleding moeten worden vervangen.

Monumentaal

De Spanjaardsbrug is een beschermd Rijksmonument uit 1885. De basculebrug is een uniek staaltje waterbouwkunde: de brug opent en sluit op waterkracht. Het bijbehorende brugwachtershuisje is een replica, geplaatst tijdens de restauratie van de brug in de jaren 80. Het grotendeels houten gebouwtje heeft fraaie details, zoals bewerkte klossen onder de dakgoot en een balustrade met een geprofileerde kolom.

In ere herstellen

Met respect voor de historische waarde en met behoud van het uiterlijk wordt het gebouwtje hersteld en toekomstbestendig gemaakt. Hoogstad werkt in dit project samen met Restauratie Werkplaats Schiedam, Van de Pol Scheepsbetimmering en Spant Houtwerk.

 

brugwachtershuisje Spanjaardsbrug


Het originele brugwachtershuisje van de Spanjaardsbrug, ca. 1900

Productie roeiriemen Koningssloep

12 januari 2015

Volg op de Facebookpagina Roeiriemen Koningssloep het productieproces van deze bijzondere roeiriemen.

 

productie riemen Koningssloep


Jesse Kazemier en Niko Hoogstad maken roeiriemen voor de Koningssloep

Hoogstad maakt roeiriemen voor de Koningssloep

19 december 2014

In december zijn wij gestart met het maken van twintig roeiriemen voor de Nederlandse Koningssloep. Om weer te kunnen varen met de bijna tweehonderd jaar oude 'Gouden Koets te water' zijn nieuwe, betrouwbare roeiriemen nodig. In opdracht van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam maken wij samen met Spant Houtwerk twintig replica's.

Stevig en stabiel

De riemen worden nagenoeg identiek aan de oude Koninklijke roeiriemen, maar dan steviger en vormvaster. Hiervoor gebruiken we Oregon pine, een veerkrachtige houtsoort die voor zijn sterkte relatief licht is. Door meerdere lagen hout te verlijmen tot een geheel worden de riemen nog stabieler. Een behandeling met epoxy geeft extra sterkte en beschermt het hout.

Ambachtelijk werk

Met een grote kopieerfreesmachine nemen we de vorm van de historische roeiriemen precies over. Daarna is het een kwestie van schaven en schuren om de bijna vijf meter lange riemen verder af te werken. Tot slot krijgen de riemen een loden contragewicht en lederen manchet en worden ze in een crème-witte kleur afgelakt.

Koninklijk roeien

Met de replica's kan er in de toekomst weer geroeid worden met de inmiddels gerestaureerde Koningssloep. Dat gebeurde voor het laatst bij het zilveren huwelijksfeest van koningin Juliana en prins Bernhard in 1962. De website van Het Scheepvaartmuseum vertelt meer over de geschiedenis en de restauratie van de Koningssloep.

 

originele riemen Koningssloep


Onderzoek aan de originele riemen in het depot van Het Scheepvaartmuseum

Hoogstad in Maritiem Museum

6 april 2014

Interieurwerk van Hoogstad is nu te zien in de expositie Wonen op Water. Speciaal voor deze tentoonstelling maakte het Maritiem Museum een model van woonschip de Poolster. Zelfs het interieur is minutieus nagemaakt: ons timmerwerk, maar dan op schaal.

Uniek kijkje

Wonen op Water geeft een uniek kijkje in het leven van waterbewoners. Leuk voor mensen 'van de wal' en een feest van herkenning voor scheepsbewoners. Voor meer informatie zie de website van het Maritiem Museum.

 

interieur Poolster


Schaalmodel van de Poolster

> terug naar Over ons

> terug naar Home